Mammans kost under graviditeten påverkar barnets risk för kroniska sjukdomar

Brist på vitaminer och mineraler i livmodern kan påverka risken för framtida hjärtkärlsjukdom, njursjukdom, lungsjukdom och övervikt.
Vi har ganska god kunskap om hur vitaminer och mineraler påverkar hälsa och sjukdomsrisk. En hel del är också känt när det gäller hur mammans kosthållning under graviditeten påverkar det nyfödda barnet. Däremot är det mindre känt hur näringstillförseln under fostertiden påverkar framtida hälsa (vuxenhälsa) och risk för kroniska sjukdomar.
I en färsk översiktartikel publicerad i the Journal of Nutrition beskrivs kunskapsläget när det gäller hur näringsbrister i livmodern påverkar vår framtida hälsa. Brist på A-vitamin, folsyra, järn och zink tycks vara bäst klarlagda beträffande långsiktiga konsekvenser.
När det gäller hjärt-kärlhälsa är tillfredsställande nivåer av järn, zink, A-vitamin och folsyra kritiskt. För kroppssammansättning har magnesium, zink, järn, kalcium, folsyra och B12 visat sig betydelsefullt. Kunskapen på området är mycket dålig. Flera av de resultat som återges kommer från djurstudier och är sannolikt inte överensstämmande med vad man skulle se hos människor. Resultat från studier där kvinnor i Peru och Nepal fått tillskott är heller inte relevanta för västvärldens kvinnor eftersom vår näringsstatus generellt är mycket bättre.
Artikeln motiverar sannolikt ingen förändring av de näringsrekommendationer som redan finns för gravida. En näringsrik kost på regelbundna tider är viktigast. Däremot kan vi räkna med ytterligare studier på området framöver. Läs mer om kostråd för gravida på livsmedelsverkets hemsida.